zaterdag 10 april 2010

Vilt en ander textiel als inspiratie

Textiel- en viltkunst hebben veel overlappingen met papierkunst.
Zo is bijvoorbeeld Inge Evers een autoriteit op papiergebied ook expert in vilten. Zelf noemt ze het "in de ban van vezels". Meerdere kunstenaars die zijn afgestudeerd in textiele werkvormen zijn later bij papier terecht gekomen.

Zijdepapier Inge Evers (geen titel).


Een interessante kunstenares die ik tijdens de Open Ateliers Oost tegen kwam in mijn "eigen" (voormalige) ateliergebouw aan de Willem Beukelsstraat is Boukje Janssen. Ik zou haar geen textielkunstenares noemen maar ze maakt bijvoorbeeld wel geborduurde teksten en combineert hiernaast papier met draad.

Team, 37 x 37 x 9 cm, 2008, paper cut-outs, fabric, sewing cotton, pins



Een kunstenares die ik nog niet kende maar naar wiens werk ik nu al uitkijk is de Noorse Gjertrud Hals. Ook zij combineert textiel met papier en haar werk zal te zien zijn op de komende Papierbiënnale in Apeldoorn en Rijswijk van 10 juni t/m 12 september. Ik zal hier zeker nog op terug komen!










KAPP MITRA 05. Fiber casting on linnen thread, found objects.
Details. Photo Endre Hals.



Nieuw in Amsterdam is
Het huis van Anna:
een viltwinkel/galerie/
workshopruimte/koffiehuis.

Een aantrekkelijke combinatie die ik zelf hoop te verwezenlijken met papier: winkel/atelier/galerie/thee/
papieradviezen/bibliotheek(je).
Dus een plek voor papier- en (papier)kunstliefhebbers om te kunnen snuffelen, ontmoeten, thee drinken, inspiratie opdoen en bijzondere papiersoorten en papierwaren, kunst op papier, eigen uitgaven van kunstenaars (kaarten en boeken) te kopen.

Nog iets in de aanbieding of tips? Laat het me weten!

Een andere Amsterdamse viltkunstenares is Criss Esser. Geen nieuw atelier maar wel net verhuisd van de Pijp naar Oost; ze was ook te bezoeken tijdens de Open Ateliers Oost.

Criss staat af en toe op de Pure Markt in Park Frankendael. Zelf sta ik daar weer op zondag 30 mei, maar ook daar over later meer :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten